Wojewoda zwróciła uwagę, że każdego roku prowadzone są kampanie informacyjne dotyczące numeru alarmowego.

Także po to, aby tych fałszywych, niezasadnych połączeń było coraz mniej – mówiła Teresa Kubas-Hul.

Tego typu akcje i dzisiejsze święto to doskonała okazja, by zwiększyć świadomość społeczeństwa i przypomnieć, że jednolity numer alarmowy, który obowiązuje na terenie całej Unii Europejskiej, służy do wzywania pomocy w sytuacjach zagrożenia życia, zdrowia, mienia lub środowiska. Kilka sekund, które zabiera „żartowniś” blokując, mogą być decydujące dla człowieka będącego naprawdę w zagrożeniu życia. 

Prawie 810 tys. zgłoszeń, w tym ponad 63 procent niezasadnych

W 2024 roku na numer alarmowy 112 w Centrum Powiadamiania Ratunkowego  w Rzeszowie wpłynęło ogółem 810 125 zgłoszeń, z czego 513 483 stanowiły zgłoszenia niezasadne (fałszywe i anulowane) – 63,38%.

Najczęstsze przypadki połączeń niezasadnych to:

  • zgłoszenia od osób „nudzących się”, chcących porozmawiać, niejednokrotnie obrażających operatorów numerów alarmowych, generujących przy tym niejednokrotnie po kilkadziesiąt zgłoszeń podczas dyżuru,
  • zgłoszenia „głuche”, powstające na skutek przypadkowego włączenia telefonu przez jego właściciela,
  • prośby o podanie numeru telefonu np. do pomocy drogowej,
  • prośby o odblokowanie telefonu komórkowego.

Praca operatorów – ważny i sprawnie działający element systemu ratownictwa w Polsce

Średnia liczba operatorów numerów alarmowych obsługujących zgłoszenia w ciągu roku to 58 osób.

Każdy z operatorów odebrał w ciągu ubiegłego roku około 10 650 zgłoszeń, natomiast średni czas oczekiwania na przyjęcie zgłoszenia z numeru alarmowego 112 wyniósł poniżej 10 s.

Ogólna liczba zgłoszeń, która została przekazana do poszczególnych służb w 2024 roku wyniosła:

  • Dyspozytornia Medyczna  –  124 394 zgłoszeń,
  • Policja – 117 414 zgłoszeń,
  • Państwowa Straż Pożarna  –  23 535  zgłoszeń,
  • służby pomocnicze (pogotowie wodociągowe, pogotowie energetyczne, itp.) – 25 168 zgłoszeń.

W związku z „odmiejscowieniem” wewnętrznym w ramach  Systemu Teleinformatycznego Centrów Powiadamiania Ratunkowego, operatorzy numerów alarmowych z Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Rzeszowie obsługują również zgłoszenia z terenu Polski, których w ubiegłym roku było 35 651. Natomiast pozostałe ośrodki w kraju przyjęły z naszego województwa 16 081 zgłoszeń.

Aktualnie na terenie kraju system powiadamiania ratunkowego obsługuje również numery alarmowe 997, 998 oraz zgłoszenia typu eCall112 (automatycznie zgłoszenia z samochodów). 

Operatorzy numeru, odbierając zgłoszenia, analizują je pod względem ich zasadności, a następnie – po zweryfikowaniu – przekazują dyspozytorom właściwych służb ratunkowych, których zadaniem jest zadysponowanie sił i środków niezbędnych do prowadzenia skutecznych działań na miejscu zdarzenia.

Chcę podziękować również wszystkim współpracującym z sobą służbom, bo cały system został tak skonstruowany, że dzwoniąc na numer 112, jesteśmy w stanie zadysponować w bardzo krótkim czasie właściwe załogi do pomocy. Chcę także pogratulować wszystkim osobom, które otrzymały dziś odznaczenia państwowe. Niech będą one takim symbolem wdzięczności za pracę, którą wykonujecie – zaznaczyła Wojewoda Podkarpacki. 

Fot. Jerzy Żygadło