Array
(
)

Irena Marszałek-Czekierda

Dyrektor Wydziału


tel.: 17 867-13-20
fax: 17 867-19-50
e-mail: s@rzeszow.uw.gov.pl
nr pokoju: 320a (sekretariat)

Maria Gnap

Zastępca Dyrektora


tel.: 17 867-13-21
fax: 17 867-19-50
e-mail: s@rzeszow.uw.gov.pl
nr pokoju: 320a (sekretariat)

Dariusz Tracz

Zastępca Dyrektora


tel.: 17 867-13-22
fax: 17 867-19-50
e-mail: s@rzeszow.uw.gov.pl
nr pokoju: 320a (sekretariat)

Do zadań Wydział Polityki Społecznej należą w szczególności:

  • sprawowanie nadzoru nad realizacją zadań samorządu gminnego, powiatowego i województwa, w tym nad jakością działalności jednostek organizacyjnych pomocy społecznej oraz nad jakością usług, dla których właściwy minister określił standardy, a także nad zgodnością zatrudnienia pracowników jednostek organizacyjnych pomocy społecznej z wymaganymi kwalifikacjami,
  • prowadzenie rejestrów: domów pomocy społecznej, mieszkań treningowych i wspomaganych, placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku,
  • w tym prowadzonych na postawie przepisów o działalności gospodarczej, miejsc udzielania tymczasowego schronienia oraz jednostek specjalistycznego poradnictwa, zatwierdzonych indywidualnych programów integracji,
  • prowadzenie rejestr danych związanych z pieczą zastępczą,
  • koordynacja działań w zakresie integracji cudzoziemców, którzy uzyskali w Rzeczypospolitej Polskiej status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą, lub właściwe zezwolenie na pobyt czasowy, na zasadach określonych w przepisach,
  • realizacja zadań związanych z przeciwdziałaniem przemocy domowej,
  • prowadzenie spraw związanych z wydawaniem i cofaniem zezwoleń na prowadzenie domów pomocy społecznej; zezwoleń na prowadzenie placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku, w tym prowadzonych na podstawie przepisów o działalności gospodarczej oraz w ramach działalności statutowej,
  • koordynacja, w ramach systemu pomocy społecznej, działań w zakresie zapobiegania handlowi ludźmi oraz wsparcia udzielonego ofiarom handlu ludźmi,
  • kontrola nad realizacją zadań z zakresu wspierania rodziny, pieczy zastępczej, usamodzielnień pełnoletnich wychowanków i adopcji wykonywanych przez: jednostki samorządu terytorialnego, jednostki organizacyjne wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej, w tym kontrola nad zgodnością zatrudnienia pracowników jednostek organizacyjnych wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej z wymaganymi kwalifikacjami,
  • sprawowanie nadzoru nad realizacją zadań zleconych z zakresu administracji rządowej, wykonywanych przez organy właściwe, w przedmiocie świadczeń rodzinnych, świadczeń z funduszu alimentacyjnego, postępowania wobec dłużników alimentacyjnych,
  • obsługa zadania z zakresu administracji rządowej, zleconego do realizacji powiatom, polegającego na udzielaniu nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego oraz edukacji prawnej oraz nadzór nad realizacją tych zadań,
  • współpraca z organizacjami pozarządowymi działającymi w zakresie pomocy społecznej oraz prowadzenie kontroli organizacji pozarządowych,
  • nadawania i pozbawiania statusu zakładu pracy chronionej lub zakładu aktywności zawodowej oraz nadzoru nad tymi podmiotami,
  • prowadzenia rejestru ośrodków i organizatorów turnusów rehabilitacyjnych z dofinansowaniem Państwowego Funduszu Rehabilitacyjnego Osób Niepełnosprawnych (PFRON) oraz nadzoru nad tymi podmiotami,
  • prowadzenie rejestrów centrów integracji społecznej, klubów integracji społecznej,
  • opiniowanie wniosków o umorzenie w całości lub w części, odroczenie terminu spłaty, rozłożenie na raty spłaty należności z tytułu otrzymanych środków w ramach określonej formy wsparcia udzielonej w ramach Tarczy Antykryzysowej,
  • nadawanie i pozbawienia statusu przedsiębiorstwa społecznego, nadzoru nad tymi podmiotami oraz prowadzenie sprawozdawczości,
  • planowania i wydatkowania środków budżetu państwa przeznaczonych na realizację zadań z zakresu działania Wydziału,
  • utrzymania, nadzorowania i obsługi Systemu Informatycznego „Pomost”,
  • sprawowania nadzoru nad podmiotami wykonującymi działalność leczniczą na terenie województwa – w tym prowadzenie spraw związanych z rejestrem podmiotów oraz w zakresie staży podyplomowych lekarzy i lekarzy dentystów, a także nad działalnością Naczelnego Lekarza Uzdrowisk,
  • prowadzenie specjalizacji lekarzy, lekarzy dentystów, diagnostów laboratoryjnych, farmaceutów oraz pracowników w zawodach mających zastosowanie w ochronie zdrowia,
  • realizowania programu badań statystycznych statystyki publicznej prowadzonych przez ministra właściwego do spraw zdrowia w zakresie: zachorowań i leczenia na wybrane choroby, hospitalizacji, profilaktyki, kadry medycznej oraz infrastruktury ochrony zdrowia i jej funkcjonowania,
  • obsługi Wojewódzkiej Komisji do spraw Orzekania o Zdarzeniach Medycznych,
  • powoływania i koordynowania działań konsultantów wojewódzkich w dziedzinie medycyny, pielęgniarstwa, farmacji lub innej dziedzinie mającej zastosowanie w ochronie zdrowia,
  • rozpatrywanie wniosków o świadczenia rodzinne i wychowawcze oraz o jednorazowe świadczenie z tytułu urodzenia się dziecka, w sprawach w których mają zastosowanie przepisy o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego, wymiana informacji dotyczących świadczeń dla dzieci z instytucjami zagranicznymi za pomocą formularzy w formie elektronicznej systemu EESSI, prowadzenie postępowań administracyjnych oraz przygotowanie decyzji dotyczących ustalenia i zwrotu nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych i świadczeń wychowawczych oraz egzekwowanie wymaganych należności, ustalanie czy i w jakim okresie mają zastosowanie przepisy o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego odnośnie wniosków o rodzinny kapitał opiekuńczy oraz wniosków z programu aktywny rodzic i przesyłanie informacji o sposobie rozpatrzenia tych wniosków do właściwych instytucji zagranicznych,
  • nadawanie i pozbawienia statusu przedsiębiorstwa społecznego, nadzoru nad tymi podmiotami oraz prowadzenie sprawozdawczości,
  • prowadzenie Wojewódzkiej ewidencji cmentarzy, kwater i mogił wojennych oraz imienną ewidencję zidentyfikowanych ofiar, podejmowanie działania w kierunku odnalezienia zatartych miejsc spoczynku oraz identyfikacji imiennej ofiar pochowanych w grobach wojennych, zarówno żołnierzy jak osób cywilnych,
  • prowadzenie obsługi środków dotacji celowej Wojewody dla jednostek samorządu terytorialnego, a także dotacji pozabudżetowych, przyznawanych na prace remontowe i konserwacyjne cmentarzy i mogił wojennych,
  • wydawanie zezwoleń Wojewody na prowadzenie prac ziemnych, na wznoszenie pomników i innych urządzeń na cmentarzach i grobach wojennych oraz związane z ogólnym zarządem cmentarzy wojennych,
  • prowadzenie merytorycznej obsługi platformy MPN, ewidencja miejsc pamięci narodowej – groby wojenne na stronie internetowej Urzędu,
  • prowadzenie obsługi organizacyjnej Wojewódzkiej Rady Konsultacyjnej do spraw Działaczy Opozycji Antykomunistycznej i Osób Represjonowanych z Powodów Politycznych oraz Rady Kombatanckiej,
  • sprawowanie nadzoru nad realizacją zadań wykonywanych przez marszałka województwa, starostę, dyrektora WUP, dyrektora PUP, agencje zatrudnienia oraz inne podmioty realizujące zadania wynikające z ustawy z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia,
  • organizowanie i finansowanie szkoleń pracowników urzędu wojewódzkiego oraz WUP i PUP,
  • realizacja zadań organu wyższego stopnia w postępowaniu administracyjnym w sprawach dotyczących statusu bezrobotnego, poszukującego pracy oraz świadczeń z tytułu bezrobocia.